10- آشنایی مقدماتی با مفاهیم تجاری سازی اختراع و پتنت

10- آشنایی مقدماتی با مفاهیم تجاری سازی اختراع و پتنت
سطح مقاله

پیشرفته 2
نویسندگان

مهدی عطاپور
( نویسنده )

کلمات کلیدی

مسابقه ملی فناوری نانو
امتیاز کاربران

۵ امتیاز از ۵ (۲ رای)

 
 
آمار مقاله

  • بازدید کل ۷,۱۹۳
 
آمار آزمون مقاله

  • کل شرکت کنندگان ۵۳
  • تعداد افراد شرکت کننده ۱۴
 
 

10- آشنایی مقدماتی با مفاهیم تجاری سازی اختراع و پتنت

هر چند در قوانین ثبت اختراعات اکثر کشورها، اختراع به صورت مشخص و واضح تعریف نشده است اما می‌توان اختراع را به صورت یک ایده نوین که روشی عملی برای حل یک مشکل مشخص در زمینه فناوری ارائه می‌دهد، تعریف کرد. با توجه به این تعریف و نیز هزینه‌های صرف شده برای انجام اختراع، کاملاً مشخص است که یک اختراع می‌تواند ارزش مادی داشته باشد؛ به طوری که امکان دارد دیگران به کسب درآمد از آن اقدام کنند. جهت جلوگیری از سوءاستفاده دیگران از اختراع، لازم است که از این اختراع محافظت شود به طوری که در اکثر کشورها، حفاظت حقوقی از اختراعات با ساز و کار پتنت صورت می‌گیرد. پتنت سندی است که برای حمایت از اختراع از طرف اداره ملی یا منطقه‌ای ثبت اختراع صادر می‌شود به طوری که بر اساس آن، حق انحصاری بهره‌برداری از این اختراع برای مدت معینی به مخترع واگذار می‌شود. در کشورهای پیشرفته دنیا، تشویق انجام نوآوری و اختراع و ثبت آن با هدف تجاری‌سازی آن و کسب درآمد صورت می‌گیرد. مشابه با اختراع، در مورد تجاری‌سازی اختراع یا پتنت هم تعریف مشخصی وجود ندارد. در یک نگاه می‌توان تجاری‌سازی را آخرین مرحله فرایند نوآوری و کسب درآمد از اختراع و پتنت تعریف کرد. فرایند نوآوری اساساً از چهار مرحله اصلی دارای همپوشانی و وابسته به هم یعنی مرحله تصور و تولید ایده، مرحله توسعه و طراحی، مرحله نمونه اولیه و پیش تولید و مرحله تولید، بازاریابی و تجاری‌سازی تشکیل شده است. روش‌های «تولید و فروش محصول توسط مالک اختراع»، «لیسانس‌دهی»، «فروش کامل حقوق پتنت»، «سرمایه‎گذاری مشترک» یا «ترکیب این روش‌ها» می‌تواند برای مالک اختراع یا پتنت درآمدزایی کند. انتخاب یکی از روش‎های فوق به عوامل گوناگونی بستگی دارد که از این میان، اغلب تحلیل هزینه - سود سرنوشت‌ساز خواهد بود. بیشترین سود برای مخترع زمانی خواهد بود که او تصمیم می‌گیرد شخصاً براساس اختراع، تولید را شروع کند. در حالی که لیسانس‌دهی اختراع یا حتی فروش اختراع در مراحل اولیه توسعه اختراع، سود کمتری را در پی دارد. به هر حال با توجه به پیچیده و تخصصی بودن فرایند تجاری‌سازی، بهره‌گیری از خدمات و اطلاعات متخصصان مربوطه و کارگزاران تجاری‌سازی کاملاً ضرورت دارد.

این مقاله شامل سرفصل‌های زیر است:
1- مقدمه‌ای بر اختراع و پتنت
2- تجاری‌سازی اختراع و پتنت


لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله ابتدا وارد سایت شوید
منابـــع و مراجــــع
۱ - www.uninlaw.ir/post/490
۲ - http://www.wipo.int/edocs/mdocs/arab/en/wipo_ip_mct_apr_04/wipo_ip_mct_apr_04_2.doc
۳ - http://irannano.org/edu/index.php?actn=papers_view&id=281
۴ - http://www.inventec.co.za
۵ - www.fogadaley.com
۶ - http://www.wipo.int/docs/mdocs/innovation/en/wipo_ifia_kul_96/wipo_ifia_kul_96_1.doc
۷ - http://bae.uncg.edu/assets/research/econwp/2013/13-10.pdf
۸ - www.ffii.se/erik/EPIP2006/Roger%20Svensson_Commercialization.pdf
۹ - تجاری سازی اختراع، مشاورین ایده کاوشگران میعاد، لیلا زارعی، 1390
ارسال نظر