مدل فرایند تجاری سازی اختراع در دانشگاه های آمریکا 2
مدل فرایند تجاری سازی اختراع در دانشگاه های آمریکا 2
تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، به دلیل درآمدزایی و ایجاد کسب و کار و مشاغل جدید از اهمیت ویژهای برای دانشگاهها برخوردار است. علیرغم این اهمیت، شناخت کمی از فرآیند تجاریسازی دستاوردهای دانشگاهی وجود دارد. در این مقاله و در دو مقاله بعدی، نحوه تجاریسازی اختراعات در دانشگاههای آمریکا بررسی میشود. هرچند انتقال فناوری از آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی ایالات متحده به بخش خصوصی جهت تجاریسازی، تاریخچه طولانی در این کشور دارد اما سرعت انتقال فناوری در ایالات متحده طی 30 سال گذشته با تصویب «لایحه اصلاحات قانون پتنت و علامت تجاری» معروف به قانون بای-دال در سال 1980 به مرور مساعدتر شده است. انتقال فناوری در دانشگاههای ایالات متحده، عمدتاً بر عهده دفاتر انتقال فناوری (TTO) یا دفاتر نوآوری و تجاریسازی (OIC) است. برای تشریح فرآیند انتقال فناوری در دانشگاههای آمریکا، مدلهایی ارائه شده است اما با توجه به تفاوت ساختار دانشگاههای ایالات متحده، مدلهای به کار گرفته شده در هر دانشگاه تفاوتهایی با سایر دانشگاهها دارد و مدل واحدی که این تفاوتها و ظرافتهای انتقال فناوری را نشان دهد، وجود ندارد. مدل سنتی، مدلی است که عمدتاً در مقالات و نشریات برای تشریح فرآیند انتقال فناوری ارائه شده است. این مدل خطی دارای مشکلات و ضعفهایی است به طوری که مدل جدید با هدف مرتفع کردن آنها ارائه شده است. در مقالات پیشرو، مدل سنتی و مدل جدید تشریح خواهد شد.
این مقاله شامل سرفصلهای زیر است:
1- ثبت تقاضانامه پتنت
2- بازاریابی فناوری در بین شرکتها و کارآفرینها
3- مذاکرات موافقتنامه لیسانسدهی
4- لیسانسدهی فناوری
5- استفاده از فناوری توسط شرکتهای موجود
6- شرکتهای انشعابی و تازه تأسیس
این مقاله شامل سرفصلهای زیر است:
1- ثبت تقاضانامه پتنت
2- بازاریابی فناوری در بین شرکتها و کارآفرینها
3- مذاکرات موافقتنامه لیسانسدهی
4- لیسانسدهی فناوری
5- استفاده از فناوری توسط شرکتهای موجود
6- شرکتهای انشعابی و تازه تأسیس
لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله ابتدا وارد سایت شوید