10- ارزش پتنت و روش های ارزش گذاری پتنت

10- ارزش پتنت و روش های ارزش گذاری پتنت
سطح مقاله

پیشرفته 2
نویسندگان

مهدی عطاپور
( نویسنده )

کلمات کلیدی

مسابقه ملی فناوری نانو
امتیاز کاربران

۵ امتیاز از ۵ (۱ رای)

 
 
آمار مقاله

  • بازدید کل ۷,۰۴۱
 
آمار آزمون مقاله

  • کل شرکت کنندگان ۵۰
  • تعداد افراد شرکت کننده ۱۲
 
 

10- ارزش پتنت و روش های ارزش گذاری پتنت

مطالعات حاکی از وجود تفاوت فاحش بین تعداد پتنت‌های خیلی با ارزش و پتنت‌های با ارزش اقتصادی پایین است به طوری که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثریت پتنت‌ها، کم ارزش هستند؛ در حالی که تعداد پتنت‌های با ارزش، کم است. این مطالعات نیاز به شاخص‌ها و روش‌هایی برای تشخیص ارزش پتنت را کاملاً مشخص کرده است. به طور کلی پتنت از سه بعد اقتصادی، فناورانه و راهبردی دارای ارزش است. ارزش اقتصادی پتنت مربوط به مزایا و سود اقتصادی است که پتنت می‌تواند برای مالکان آن داشته باشد؛ یعنی پتنت یک دارایی اقتصادی محسوب می‌شود که می‌تواند درآمدزا باشد. ارزش اقتصادی پتنت تنها به وسیله اطلاعات موجود در یک پتنت تعیین نمی‌شود بلکه فاکتور‌های متفاوتی مانند فناوری موضوع پتنت، شرکت‌های رقیب و بازار نیز تعیین‌کننده ارزش پتنت است. به هر حال در حال حاضر، هیچ روش جامع، استاندارد و مورد توافقی برای ارزش‌گذاری پتنت وجود ندارد؛ به طوری که چندین روش ارزش‌گذاری پتنت تا به حال ارائه شده است؛ اما بابد توجه کرد که هر روش ارزش‌گذاری تنها یک نقطه شروع یا یک کمک برای تصمیم‌سازی مناسب‌تر است و مسلماً پیشرفته‌ترین روش‌ها نیز قادر به در نظر گرفتن تمامی پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت پتنت نیستند. در یک دسته‌بندی نسبتاً کامل می‌توان روش‌های ارزش‌گذاری پتنت را به دو دسته روش‌های کیفی و کمی تقسیم‌بندی کرد به طوری که به روش‌های کمی به عنوان روش‌های کاربردی‌تر در سطح عمیق‌تری پرداخته شده است. در این دسته‌بندی، روش‌های کمی به دو دسته روش‌های پولی و غیرپولی تقسیم‌بندی می‌شود. روش‌های پولی شامل روش‌های هزینه محور، بازار محور، درآمد محور و روش‌های مبتنی بر گزینه‌های واقعی است. روش‌های غیرپولی بر اساس شاخص‌های قابل استخراج از پتنت تعریف شده و به کار گرفته می‌شوند. ارزش فناورانه پتنت با میزان مشارکت آن پتنت در توسعه فناوری‌های پیشرفته آینده تعیین می‌شود. ارزش راهبردی پتنت مربوط به مزایای راهبردی مانند جلوگیری از توسعه رقبا، دسترسی آسان‌تر به بازارهای مالی، پیشگیری از انتشار فناوری‌های کلیدی و افزایش درآمد لیسانس‌دهی است که پتنت می‌تواند برای شرکت‌ها ایجاد کند.

این مقاله شامل سرفصل‌های زیر است:
1- مقدمه
2- ارزش پتنت
3- ارزش اقتصادی پتنت
 1-3- روش‌ها و شاخص‌های ارزش‌گذاری اقتصادی پتنت
4- ارزش فناورانه پتنت
5- ارزش راهبردی پتنت


لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله ابتدا وارد سایت شوید
ارسال نظر